fredag, juni 12, 2009

 

Ofördragsam med dem som har fel

Fritz Machlup was a student of Mises's, one of his most faithful disciples. At one of the Mont Pelerin meetings, Fritz gave a talk in which I think he questioned the idea of a gold standard; he came out in favor of floating exchange rates. Mises was so mad he wouldn't speak to him for three years.

Vad tycker ni? Skall man vara fördragsam med dem som har fel? Jag tycker det, men man kan tycka att Fritz Machlup borde ha begripit bättre. Jag måste därför säga att jag känner sympati för Mises' tvärhet trots att jag själv i allmänhet är fördragsam med guldmyntfotens motståndare och belackare.



Comments:
Jag tycker att det är något randianskt otrevligt över att vara så säker på sin sak att man stänger ute folk med "fel" åsikter.

Om frågan är diskuterad in absurdum och personen vägrar att se logiken i ens resonemang så kanske man behöver en timeout från varandra. Jag fick inte uppfattningen att Mises gjort det här, jag vet dock inget om situationen förutom det du beskrivit.

Det skulle kunna vara så att personen i fråga var en nära vän och att dessa åsikter var ett sådan svek att Mises behövde 3 år för att lugna ner sig. Det är som vi alla vet få saker som väcker lika starka känslor som penningpolitik och "fraktional reserve banking" :)
 
Tja, jag vet inte men jag blir också fruktansvärt upprörd över en del påståenden, medan annat lämnar mig ganska oberörd trots att jag inte delar uppfattningen.

Jag förstår dock Mises' reaktion mycket beroende på att det finns få ting som väcker så häftiga reaktioner hos mig som frågan om guldmyntfoten.

Kanske förtjänade Machlup en uppsträckning. Dock hade det varit att föredra om Mises hade erbjudit sig att lugnt och sakligt vederlägga Machlups dumheter.

Om Machlup emellertid redan hade överbevisats av Mises och machlup vägrade att godta sunt förnuft var Mises' reaktion måhända rättfärdigad eller i alla fall ursäktlig.

Margit von Mises, Ludwig von Mises' fru, sade att Ludwig var envis som synden och hade en vilja av stål. Kanske var han också präglad av att argumentera mot nästan hela världen och samtidigt till skillnad från praktiskt taget alla ha rätt. Detta kan knappast ha varit en lätt situation.
 
Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?