torsdag, maj 28, 2009

 

Rösta inte på junilistan!

Enligt min mening finns det en sak en sann och verklig EU-motståndare absolut bör undvika och det är att rösta på junilistan eller för den delen andra partier med en splittrad syn på EU. Anser man att Sverige bör lämna EU och det gör jag definitivt finns det enligt min mening två bra alternativ.

Det ena är att rösta på folkpartiet och att kryssa den fanatiske men ärlige eurofilen Olle Schmidt. Han är uttalad anhängare av Lissabonfördraget och enligt min mening har Lissabonfördraget en mycket stor fördel såtillvida att EU äntligen får en klar och tydlig utträdesparagraf. Det vore enligt min mening utmärkt. Olle Schmidt är något så ovanligt som en ärlig politiker med ett logiskt sammanhängande budskap.

Den andra möjligheten är att ta en blank valsedel och på den skriva "Ja till EFTA!". Så har jag gjort.

Det är enligt min mening ytterst angeläget att se till att junilistan inte får något mandat just därför att en havererad junilista kan vara fröet till ett nytt och vettigt parti för svenskt EU-utträde. Dessvärre tror jag att det svenska utträdet måste föregås av ett brittiskt, men jag tror samtidigt att junilistan efter att ha bytt ståndpunkt angående det svenska medlemskapet kan övervintra fram till dess att Storbritannien har gått ur, vilket jag tror kommer att hända inom 15 års tid.

Kritiserar man praktiskt taget allt som EU ställer till med och anser att det europeiska samarbetet bör begränsas till att säkra de fyra friheterna är medlemskap i EFTA och EES en idealisk medelväg att gå att jag hoppas och tror att Sverige några år efter att Storbritannien lämnar unionen kommer att göra samma sak. Samtidigt är jag inte säker på att Sverige inte kommer att bli medlem av eurosamarbetet. Junilistan riskerar här att göra sig löjlig genom att kritisera ett av de minst dåliga ting EU ägnar sig åt nämligen den europeiska monetära unionen.

Montenegro är unilateralt anslutet till eurosystemet utan att tillhöra EU och genom att ha samma valuta som ett antal andra länder med enorm BNP reduceras fluktuationerna i den reala växlingskursen i förhållande till dessa länder på ett sunt sätt. Jag är säker på att en slopad realisationsvinstbeskattning skulle medföra att en allt större del av våra affärer skulle göras i euro till och med om kronan förblir Sveriges officiella valuta. Det stora hindret mot en krypande och inofficiell "euroisering" av Sverige är att transaktioner krona/euro och vice versa belastas med realisationsvinstbeskattning.

Comments:
Här är ett ämne som jag gärna tar del av dina tankar:

Jag och några kompisar pratade om vad vi skulle sälja våra röster för om det var helt lagligt.

Vad tror du att medelpriset för en svensk röst skulle vara i EU valet kontra riksdagsvalet? Min gissning är på under 50 kr i EU valet och kanske 200 i riksdagsvalet, dina tankar?

Borde vi ha rätt att sälja våra röster enligt dig?

/Björn, Igen :)
 
Jag har inget bra svar på dina frågor, men har ibland drömt om att vara så rik att jag kunde muta ett helt parlament att genomföra "min" politik.

Jag tror att jag skulle inleda förhandlingar med Saint Helenas parlament och sedan bosätta mig där.
 
Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?