onsdag, november 26, 2008

 

Gatumusikanter och filmskapare

Jag läste just att ett antal så kallade filmskapare hotar med att inte producera mera film om inte det inte blir möjligt för innehavare av immateriella rättigheter att få tillgång till IP-nummer och på det viset ges möjligheter att stämma dem som "tjuvtittar" på deras alster.

Jaha, om det inte passar får de gärna sluta göra film för min del. Jag tittar sällan på film och menar dessutom att det funnes goda möjligheter att ta betalt för film också i en situation helt utan immaterialrätt. Betalar någon inte inträde till biografen där filmen visas, släpps denne någon inte in.

Gör man en film tillgänglig på ett sådant sätt att den kan leta sig ut i internet får man skylla sig själv. Lämnar jag min bil med motorn påslagen och dörren upplåst, utsätter jag mig för en stor risk för att bilen skall stjälas och har jag varit så dum lär mitt försäkringsbolag knappast betala ut någon ersättning. Det är också tveksamt om polisen skall anses ha någon större skyldighet att hjälpa mig med att få fatt på bilen om jag själv har varit så vårdslös.

Filmskapare får finna sig i att vara i samma ställning som gatumusikanten och ärligt talat struntar jag i deras hjärtskärande berättelser om hur deras filmer cirkulerar runt på internet. Så'nt är livet. Läs mer på följande länk.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2101895.svd

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?