lördag, juli 19, 2008

 

Vilket reklamjippo!

Som väl de flesta känner till har UEFA krävt att MAX hamburgerrestauranger skall stänga en restaurang på arenaområdet under U21-EM i fotboll i Borås. Dessutom skall restaurangen täckas över så att varumärket MAX ej exponeras. Anledningen är förmodligen att annars huvudsponsorn McDonald's drar sig ur.

Nu har MAX hambugerrestauranger kungjort att man kommer att utlysa någon typ av folkomröstning där deltagarna skall få avgöra om MAX hamburgerrestauranger bör vika sig för att vi skall få nöjet att få detta fotbollsspektakel till Sverige och Borås. Jag gissar att svenska folket kommer att ge MAX hamburgerrestauranger sitt fulla stöd och mer än gärna "offrar" en fotbollsturnering för att visa vad man tycker om denna arrogans. Detta handlar ytterst om nationalstolthet och när denna hotas utifrån, tror jag att de allra flesta instinktivt blir nationalister.

Ur McDonald's svenska perspektiv är detta en katastrof. I vanliga fall är det inte tillåtet med reklam som går ut på att desavouera konkurrenter, men i det här fallet har McDonald's fått mycket negativ reklam. Givetvis kan man tänka sig att detta totalt sett ändå är till fördel för McDonald's. Jag tänker mig då att den uteblivna reklamen utanför Sverige värderas högre än den negativa reklamen i Sverige.

Sett emellertid enbart ur det svenska perspektivet har UEFA:s agerande skadat McDonald's. Samtidigt anser jag att hamburgare bör "smaka amerikanskt" och därför föredrar jag McDonald's produkter som dessutom är ett gott stycke billigare. Ingen kan dock förneka att MAX lyckas med konststycket att förvandla något i grunden amerikanskt till något ursvenskt. Kanske kan det jämföras med den "ursvenska" företeelsen raggarbilar. Läs mer på följande länk.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1470417.svd

Comments:
Det där var väl inte riktigt hela sanningen som du skriver...

McDonalds hade väl inga som helst planer på att dra sig ur även om Max skulle vara kvar. Det är ju Uefa som sätter stopp.
 
Rätta mig om jag har fel, men som jag har förstått saken kommer det inga sponsorpengar från McD. om inte MAX stänger de aktuella dagarna.

Ett sätt för McD. att komma undan problemet vore att McD. lovade att betala sponsorpengar oavsett om MAX säljer sina hamburgare eller inte.

Då uppstår emellertid problemet att McD. kommer att exponera en konkurrent, vilket väl knappast är avsikten.

Oavsett hur McD. handlar är skadan redan skedd. Frågan är bara om hänsynen till den svenska eller internationella marknaden bör väga tyngst.

MAX kan på sin höjd få ett problem bland boråsare, som anklagar MAX för att ha snuvat dem på ett fotbollsarrangemang. Å andra sidan har McD. redan gett MAX jättereklam på den svenska marknaden.
 
Är det inte uppenbart att UEFA gör på det här viset därför att UEFA annars inte får några pengar av McD.?

Om inte kan McD. gå ut och klargöra att UEFA får sina pengar och att dessutom sälja till vrakpriser i Borås de aktuella dagarna.

I så fall har McD. gottgjort skadan med avseende på Sverige, men till priset av att MAX får internationell uppmärksamhet.

Dessutom vore riktigt billiga hamburgare ett slag i ansiktet på MAX som är svindyra. Dessutom är MAX hamburgare inte goda.
 
Ni får väl ändå UEFA och andra hejda sig lite !! Man kan väl inte kräva att ngn som har en verksamhet permanent ska behöva stänga/gömma sig för att den Europeiska fotbollen ska komma med ett evenemang ! Man kan eventuellt vända sig till MAX med ett förslag om ekonomisk kompensation och ett förslag på lösning inte bara komma säga att man ska stänga igen sin verksamhet. Hoppas att MAX inte lägger sig på rygg för UEFA om man inte kommer till en ekonomisk lösning som gynnar MAX. Jag håller med tidigare inlägg om att MCD´s hamburgare är godare men det är ändå så att MAX valt att etablera sig på platsen och det har inte MCD
 
Ni får väl ändå UEFA och andra hejda sig lite !! Man kan väl inte kräva att ngn som har en verksamhet permanent ska behöva stänga/gömma sig för att den Europeiska fotbollen ska komma med ett evenemang ! Man kan eventuellt vända sig till MAX med ett förslag om ekonomisk kompensation och ett förslag på lösning inte bara komma säga att man ska stänga igen sin verksamhet. Hoppas att MAX inte lägger sig på rygg för UEFA om man inte kommer till en ekonomisk lösning som gynnar MAX. Jag håller med tidigare inlägg om att MCD´s hamburgare är godare men det är ändå så att MAX valt att etablera sig på platsen och det har inte MCD
 
Nu får MAX inte lägga sig för någon summa i världen. Om man lägger sig mot folkets vilja, som är uppenbart mot stängning, har MAX svikit ett förtroende och "sålt sig". Detta skulle ge MAX negativ reklam.

Allt MAX nu bör göra är att göra ett stort reklamnummer av "folkomröstningen" följa dess utslag och få McD. och UEFA att framstå som hänsynslösa kapitalistsvin, medan MAX framställs som hederligt, rejält och lika ursvenskt som köttbullar med lingon.

Den reklam MAX kan få och redan har fått går att värdera i pengar och då snackar jag inte om småpotatis.
 
Heja Max, ge er INTE för UEFA-pamparna. Vi lever i ett fritt land (ännu).

/MAX-kramare
 
Som jag ser det är det såhär:
UEFA kräver av princip att inga andra än deras sponsorer ska synas i samband med match. Detta kräver de av Borås kommun.

Max hyr lokaler av Borås kommun och vill ha öppet. Men Borås kommun vill gå UEFA till mötes, dvs stänga Max. Detta protesterar dock Max mot öppet och vinner på så vis positiv uppmärksamhet.

McDonalds, som faktiskt betalat pengar för att sponsra junior-EM, är de stora förlorarna. De får negativ uppmärksamhet och är maktlösa.

Max vinner förstås massa gratis positiv uppmärksamhet och njuter av sin position.

Tilläggas bör att de som gjort bort sig förstås är Borås kommun.
 
McDonald's Sverige är givetvis maktlöst och förlorar stort på det inträffade.

Däremot är det inte säkert att det amerikanska moderbolaget ser på samma sätt på saken, eftersom moderbolaget sannolikt ser till de internationella konsekvenserna där den svenska marknaden bara är en liten del.

Om spektaklet skulle sändas på TV i flera länder är detta sannolikt; annars är det inte det.
 
Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?