torsdag, januari 17, 2008

 

So far, not so bad

Jag har roat mig med att räkna samman de olika republikanska kandidaternas resultat hitintills. Tyvärr har jag inte kunnat hitta några siffror från Wyoming, men med tanke på att Wyoming har mindre än en tjugondel av Michigans invånarantal, tror jag inte att det spelar så stor roll. Så här se det ut för tillfället.

  1. Mitt Romney, 442.998 röster
  2. John McCain, 361.527 röster
  3. Mike Huckabee, 207.300 röster
  4. Ron Paul, 84.527 röster
  5. Fred Thompson, 50.923 röster
  6. Rudy Giuliani, 49.190 röster
  7. Duncan Hunter, 4.567 röster

Mitt Romney har hur mycket pengar som helst och kommer troligen att vinna kampen, men jag tror inte har så stora chanser mot Hillary Clinton, som ju ser ut att bli demokraternas kandidat. John McCain sägs ha ont om pengar och inte vara intresserad av att bli vicepresidentkandidat, vilket måhända hänger samman med att han fyller 73 år samma år som nästa ämbetsperiod börjar. Mike Huckabee är däremot en sannolik vicepresidentkandidat och har dessutom sin starkaste ställning i södern, där ännu inga primärval hållits. Det betyder alltså att Mike Huckabee inte kan uteslutas hota John McCains andraplats. Fred Thompson tycks redan nu chanslös och Rudy Giuliani måste "skrälla" i Florida för att inte förvandlas till ingenting. Duncan Hunter är i det närmaste ett kuriosum.

Ser man alltså till Ron Pauls medtävlare ser man att endast en av dem har de muskler som krävs för att vinna, medan samtliga andra kandidater snart kan vara uppenbart chanslösa, sikta på vicepresidentposten, eller vara utan pengar. Om Ron Paul blir ensam utmanare, kan vi i alla fall komma att få se intressanta debatter mellan en i mitt tycke färglös streber och en ytterst begåvad och bildad person med enorm erfarenhet av amerikansk politik och inte minst en oerhörd integritet.

Ron Paul representerar oppositionen inom det republikanska partiet, medan alla de andra i allt väsentligt representerar samma sak.


Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?