lördag, november 10, 2007

 

Taktik

Jag anser att den borgerliga regeringen kan göra ett mycket smart drag genom att delvis gå Mona Sahlin och socialdemokraterna till mötes angående betygssystemen. De borgerliga vill gärna se betyg för yngre barn, medan socialdemokraterna traditionellt menat att betyg endast bör ges då barnen blivit större.

Min personliga uppfattning är den att de flesta barn tycker om att få betyg och ser möjligheten att höja dem som en intressant utmaning. Det är inte konstigare än att man spelar fotboll i syfte att vinna matchen och vid äventyr att förlora den. Samtidigt är jag liberal och anser givetvis att skolor helt utan betyg är acceptabla i ett fritt samhälle.

De borgerliga bör helt enkelt i möjligast mån se till att möjligheter öpnnas för betyg redan från första terminen i första klass. Samtidigt bör man vara taktisk och se till att inget omfattande tvång att ge betyg införs. Frågan kan avgöras från kommun till kommun, eller från skola till skola.

Detta är en smart taktik, eftersom de flesta svenskar ser på skolfrågan snarare som de borgerliga än tvärsom. Ju större möjligheter till lokal utformning, desto större skäl att på det lokala planet hålla betygsmotståndare borta.

Vad det anbelangar hade jag inte särskilt höga betyg i skolan. Jag har haft högsta betyg i matematik, geografi, samhällskunskap och tyska, men jag hade delvis bedrövliga betyg och i de flesta fall var mina betyg ganska normala. Läs mer på följande länk.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_581293.svd

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?