tisdag, september 18, 2007

 

Easy money

Enligt Financial Times sänker den amerikanska centralbanken sina styrräntor med en halv procentenhet. Läs mer på följande länk.

http://www.ft.com/cms/s/0/a1fe0416-6610-11dc-9fbb-0000779fd2ac.html

Tyvärr har jag inga möjligheter att månad för månad följa priset på en Big Mac i USA. De siffror jag publicerar dateras hela tiden upp, men vad gäller de amerikanska priserna redovisar jag endast de färskaste uppgifterna från The Economist.

Jag är helt övertygad om att USA:s centralbank är inne på helt fel väg och att åtgärderna riskerar föra in USA i stagflation om inte så redan är fallet. Det blir också mycket intressant att följa kursutvecklingen krona/dollar om Sveriges Riksbank fortsätter på dygdens smala stig och Federal Reserve Bank fortsätter på inflationismens breda aveny.

Redan nästa år tror jag att det kommer att ha visat sig att Big Mac-priserna i USA reagerar och reagerar snabbt på de allt större doser billiga och dåliga pengar Federal Reserve Bank häller ut i de finansiella systemen. Inflationism och alkoholism tycks ha stora likheter och Uncle Sam lider förmodligen redan av skrumplever.

Comments:
Direkt när jag hörde att fed sänkt räntan så tänkte jag "måste kolla vad flavian har att säga om det här". och jag har nog snappat upp några grejer om ekonommi från dig visade det sig eftersom jag visste ungefär vad du skulle säga.

/Björn
 
Det finns dock ingen garanti för att min bedömning är riktig. Jag tror dock att resultatet av detta kommer att visa sig bli en riktig flopp.
 
Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?