torsdag, juli 27, 2006

 

Mannen som avgör valet

Jag tror att höstens val kommer att resultera i att Sveriges Riksdag begåvas med ytterligare ett parti och att detta parti kommer att heta Sverigedemokraterna. Jag tror dessutom att detta parti kommer att bli tungan på vågen mellan de politiska blocken att därför de borgerliga knappast kommer att ha någon fördel av att de borgerliga partierna blir större än socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet sammanräknade. Jag tror också att Sveriges Riksdag rymmer betydligt fler partier än de som finns där nu. Rent teoretiskt kan man tänka sig att 25 partier klarar 4%-spärren. Så långt kommer det förstås inte att gå, men det kommer att gå åt det hållet. Ju fler småpartier som kommer in i Riksdagen, desto fler kommer de att vara som har ett intresse av att inte försvåra för småpartier. Jag tycker att det är tråkigt att ett invandrarfientligt parti tar plats i Sveriges Riksdag, men det är samtidigt intressant om ett uttalat EU-fientligt parti tar sig in i Riksdagen.


fotograf: Björn Söder

Comments:
Detta parti har bytt partiordförande.

Hans föregångar var också bra.
Mikael Jansson gjorde en stor insats.
Den politiska förklaringen var ju 100 %
 
Jag kan inte bedöma detta, men det finns framför allt två saker som stör mig med Sverigedomokraterna: a) De gillar inte utlänningar och vad skulle man göra klockan 22 en tisdagskväll i Vårgårda när man är sugen på pizza om det inte vore för alla utlänningar som kommit till Sverige. Jag anser att invandrare är en tillgång för vårt land. b) De är anhängare av staten Israel, förmodligen för att skilja sig från nationaldemokraterna och ej kunna anklagas för nazism. Jag är tveksam till staten Israel, även om jag modererat min uppfattning gentemot mina ytterst israelkritiska texter. En del bekanta till mig är libaneser och har berättat en del mindre uppmuntrande saker om Hizbollah.
 
Sd är inte israelvänner. Sd har ingen åsikt frågan. Björn Söder är dock sionist.
 
Jag uppfattade Sverigedemokraterna som pro-israel på grund av att de skriver uppskattande om det norska fremskrittspartiets israelvänliga inställning.

Jag känner instinktiv motvilja mot judestaten på grund av ett antal skäl:

a) Jag är rysk-ortodox kristen och judendomen är en gruvlig irrlära som förkastar Jesus Kristus.

b) Staten Israel är starkt förknippad med judendomen och i vidsträckt bemärkelse religiös stat.

c) Staten Israel är byggd på jordstöld och någon typ av rasism där palestiniern tycks anses inta ungefär samma ställning som ziegenaren i den nazistiska föreställningsvärlden.
 
Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?