tisdag, juni 27, 2006

 

Gratisreklam



http://www.tradera.com/auction/Sedlar/aid_29048392

Klicka gärna på ovanstående länk, där ni erbjuds att köpa den avbildade sedeln. Visserligen inkräktar jag på deras upphovsrätt en smula, men å andra sidan ger jag TRADERA lite ofrivillig gratisreklam och får själv en trevlig illustration till mina texter om free-banking. Skulle TRADERA inte uppskatta detta tar jag snarast bort illustrationen.

Inom området free-banking har Sverige mycket stolta traditioner och en blå-gul liberal kan här få såväl sin ultra-liberala som patriotiska känslor uppfyllda. Det är sant att det svenska free-bankingsystemet inte till 100% uppfyllde de krav som skall vara uppfyllda för att man skall kunna hävda att total monetär laissez-faire förelåg, men det är ingen större överdrift att påstå att det svenska systemet låg mycket nära idealet. Med tiden kanske det blir några texter om dåtida banklagstiftning.

Det är nog ingen överdrift att påstå att Sverige av 1880 var - vad ekonomisk politik anbelangar - ett extremliberalt land och att detta också är en period som spelar en stor roll för att förklara vårt nutida välstånd.

I fråga om penningpolitik har utvecklingen definitivt gått baklänges sedan 1880 och jag tror mig någonstans ha läst eller hört att den andel av världens samlade BNP som härrör från nationsöverskridande handel först under 1990-talet kom upp i de tal som rådde under den internationella guldmyntfotens glansdagar.

I Sverige var dessutom sedelutgivningen decentraliserad vilket bidrar till att guldmyntfoten kan fungera ännu bättre.


Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?