lördag, april 01, 2006

 

Mac-roekonomi april 2006

Jag har nu uppdaterat prisuppgifterna för Big Mac och kommer dessutom från och med denna månad att publicera uppgifter också om respektive lands valutakurs räknad i kronor. För enkelhetens skull avrundar jag till hela ören.

Big Mac-priser

Storbritannien: £1,88
Tyskland: €2,95
USA: $3,15
Norge nkr.39,00

I Sverige kostar en Big Mac 33,00 kr.

Valutakurser

£1=13,55 kr.
€1=9,45 kr.
$1=7,80 kr.
nkr.1=1,19 kr.

Vad gäller uppgifterna från USA härstammar dessa inte från mina egna efterforskningar, utan är hämtade från "The Economist". Övriga uppgifter har jag samlat ihop själv. Vad gäller Norge vill jag uppmärksamgöra mina läsare på att en Big Mac kostar 36,00 nkr. i Norge om man tar den med sig, men att priset i restaurang är 39,00 nkr. Så har det varit också närmast föregående månader, men måhända är detta aningen oklart uttryckt.Jag tänker fortsätta samla in dessa uppgifter och hoppas att detta med tiden skall bli början till en mac-roekonomisk faktabank.

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?