söndag, januari 01, 2006

 

Mc Statistics

Jag ber att få önska mina läsare gott nytt år.

Från och med nu tänker jag publicera månatligt uppdaterad statistik rörande priset på en Big Mac på tre olika restauranger. En av restaurangerna finns i Sverige, en annan i Tyskland och en tredje i Storbritannien. Jag kommer också att roa mig och förhoppningsvis mina läsare med några räkneexempel baserade på denna statistik. Om jag kan fortsätta med denna verksamhet under ett antal år kan detta bli början till en intressant databank med Big Mac-priser.

Idag kostar en Big Mac i Sverige 33 kronor.

I Tyskland kostar den 2,95 € och en euro kostar 9,41 kronor, vilket ger vid handen att en tysk Big Mäc kostar 27,76 kr.

I Storbritannien är priset £1,88 och ett pund kostar 13,67 kr, vilket ger vid handen att en brittisk Big Mac kostar 25,70 kr.

Nu skall man härav inte dra den förhastade slutsatsen att oundet kommer att stiga gentemot de övriga valutorna i jämförelsen, även om ett verkligt sunda valutasystem i de tre nämnda länderna obönhörligen skulle framtvinga köpkraftsparitet, dvs. ett och samma pris för en och samma vara.

Valutakurser handlar nämligen också väldigt mycket om vad man tror blir en centralbanks nästa steg. De flesta tror att Bank of England kommer att sänka styrräntorna, medan ECB och Riksbanken kommer att höja sina.

Därför är pundet undervärderat och de övriga övervärderade. Den verkligt intressanta situationen uppstår om dessa förväntningar inte infrias. Om därför Bank of England väntar med att sänka räntorna framstår ett pundrally som fullt tänkbart. Vi får se.

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?