lördag, december 17, 2005

 

Frihandelns lov

Jag tar mig friheten att saxa lite från Johan Norbergs blogg där han skriver om en demonstration till förmån för en fri världshandel.

One of the demonstrators, Andrew Shuen from Hong Kong, commented:

“50 years ago Hong Kong was an impoverished fishing village. Today, it is Asia’s richest city. This amazing transformation has been made possible through unilateral free trade.”

Jag ber mina läsare observera att ordet "unilateral" dvs. ensidig. Hong Kong har praktiserat ensidig frihandel. Att villkorslöst och ensidigt öppna sina gränser - oavsett hur protektionistisk övriga världen är - gör man därför att frihandel garanterar maximal valuta för pengarna och ett absolut tvång för det inhemska näringslivet att befinna sig på världstoppen.

Det är också sammanfattningen av argumenten varför Sverige borde lämna EU. EU handlar inte ens om en fri "inre" marknad utan snarare om multilateral protektionism i kombination med en reglerad inre marknad.

Johan Norberg var en gång i tiden ledande inom gruppen "Marknadsekonomiskt Nej till EU" och jag tillhörde denna grupps sympatisörer.

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?