lördag, augusti 06, 2005

 

Hiroshima

Jag är inte historiker och därför undviker jag att skriva alltför mycket om Hiroshima. Men självfallet måste man fråga sig om det kan finnas någonting som rättfärdigar den extrema grymhet hiroshimabomben innebar.

Grymheten är utan tvekan fullt jämförbar med Nazi-Tysklands systematiska judeutrotning. Och på vilket sätt kunde Japan hota USA? Var det rent av så att USA bedrev ett rent experiment där japaner fick agera provdjur?

Jag ger mina läsare hänvisning till en intressant artikel i ämnet:

http://www.ihr.org/jhr/v16/v16n3p-4_Weber.html

Comments:
ATT: Bergström

Nazityskland vilade på en doktrin som menade att det var moraliskt riktigt att döda människor av en viss etniskt härkomst.

USA bombade Hiroshima, inte pga. en etik som menade att det var rätt att initiera tvång mot japaner, utan för att Japan tidigare attackerat - och därmed initierat tvång mot - USA och påbörjat kriget iom. Pearl Harbour.

Vidare var antalet döda i Hiroshima klart färre än under de regelrätta striderna i Okinawa. Bomben över Hiroshima däremot tog dessutom slut på fortsatta stridigheter.

Att jämföra Hiroshima med judeutrotningen är inte bara en grov förenkling. Det är dumt och jämställer svar på attack med utrotning av folkslag.
 
Jag vidhåller uppfattningen att Japan inte utgjorde något hot mot USA och att Hiroshima måste ses som en meningslös grymhet fullt i klass med Hitler-Tysklands judeutrotning.
 
Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?