lördag, augusti 27, 2005

 

En tänkbar kompromiss

Inom moderata samlingspartiet föreligger en viss inre splittring rörande arbetsrätten. Somliga vill luckra upp arbetsrätten och det är i princip bra.

Men å andra sidan finns det ingenting som säger att de arbetsrättsliga regler som idag regleras med lagstiftning inte kan regleras avtalsmässigt. Det vill säga: En fri marknad betyder inte på förväg att arbetsgivarna kan avskeda folk helt godtyckligt, eftersom det kan finnas avtal som ger arbetstagarna vissa rättigheter.

Jag skulle därför vilja peka på ett elegant kompromissförslag: Gör hela arbetsrättslagstiftningen dispositiv. Det betyder att nuvarande lagstiftning gäller i frånvaro av avtal. Och sedan kan antingen facket kräva att inget av nu gällande arbetsrätt skall sättas ur spel med avtal, eller man kan gå med på avsteg givet att arbetsgivarna betalar ett visst skadestånd i händelse av ett avskedande.

Helst borde det inte finnas någon arbetsrättslagstiftning alls, men att göra den dispositiv är enkelt och vore ett stort steg framåt.

Comments:
Politik är intressant att diskutera. Förlåt för att jag måste fråga: Flavian, det var ett ovanligt namn, heter du verkligen så?
 
Nej, jag heter faktiskt Flavian. Men namnet är "taget". Mina föräldrar gav mig namnet Björn, men 1999 döptes jag i den rysk-ortodoxa gammalritualistiska Kyrkan och eftersom Björn inte var ett godkänt dopnamn fick jag lov att byta till Flavian.

Det har vissa fördelar att ha ett så ovanligt namn.

För övrigt: Tycker du att förslaget om dispositiv arbetsrättslagstiftning är bra?
 
Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?