måndag, juni 13, 2005

 

Junilistan till Sveriges Riksdag?

Jag ger mitt reserverade stöd för junilistans eventuella planer att ställa upp i nästa års riksdagsval.

Anledningen till att mitt stöd inte är förbehållslöst är att junilistan alltför kategorískt avvisar tanken på att Sverige skulle kunna lämna EU och samtidigt kvarstå i EES. Jag tycker att det vore den idealiska lösningen.

Samtidigt är det bra att någon visar att man varken måste vara leninist, sverigedemokrat eller miljöpartikel för att ifrågasätta EU. Det är bra.

Och det allra bästa med junilistan är att de vill arbeta för att möjliggöra medborgarinitiativ till förmån för folkomröstningar. Jag tror att det vore lätt att sätta igång ett medborgarinitiativ för en folkomröstning angående EU-medlemskapet och uppmanar därför alla EU-skeptiker till höger, vänster och i mitten att stödja junilistan i nästa års val.

Politik handlar i allmänhet om att välja det minst osmakliga. Junilistan är inte särskilt smaklig, men alternativen inte bättre. Att rösta på miljöpartiet eller vänsterpartiet synes mig synnerligen motbjudande och inget av de båda partierna driver frågan om EU-utträde med särskilt stor trovärdighet. Junilistan har ju dessvärre intagit den olyckliga ståndpunkten att Sverige inte bör lämna EU, men å andra sidan skulle man kanske via junilistan kunna få en folkomröstning inte bara om konstitutionen utan också om själva medlemskapet till stånd.

I så fall är junilistan värd en röst. Annars kan man lika gärna stanna hemma, eller rösta på de s.k. EU-motståndarna också om de hamnar under 4%-spärren.

Men om man röstar på Reinfeldt eller Persson spelar ingen större roll, eftersom man röstar på samma europapolitik.

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?