lördag, juni 18, 2005

 

JK är en hedersknyffel

Jag har vid ett tillfälle besvärat mig hos justitiekanslern angående en viss myndighets myndighetsutövning.

Vid en hastig anblick kunde det synas som om JK enbart haft för avsikt att missgynna mina intressen. Detta stämmer nog inte vid en närmre granskning. Visserligen tog inte JK fram de rätta hårdhandskarna i ett fall där han enligt mitt förmenande borde ha gjort detta.

Å andra sidan täppte JK till alla framtida möjligheter för myndigheterna att använda sig av denna typ av simpla trick. Och då synes det mig troligt att JK i någon mån förts bakom ljuset av sin handläggare.

Jag har också insett att JK:s handläggning av fallet med justitierådet Thorsson faktiskt är korrekt. Brott av ringa karaktär diskvalificerar inte för domartjänst enligt svensk lag och något annat rättesnöre än svensk lag skall JK inte ha. Och straffsatserna för s.k. sexköp är ganska måttliga varigenom det blir tydligt att ett sådant brott - enligt svensk lag - är av ringa karaktär.

Allt detta sammantaget ger vid handen att JK - på det stora hela - sköter sig mer än hyfsat. JK är nog en bra karl. Länge leve JK!

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?