torsdag, april 14, 2005

 

Företagsflykten och diskussionen om EU

Allt som oftast läser man om att industrin flyr Sverige. Man flyttar produktionen än hit och än dit i jakt på lägsta möjliga omkostnader. Jag tror att denna process är helt naturlig och att statsmakterna inte skall göra någonting annat åt problemet än att tillse att företagen inte flyr Sverige av skäl som är relaterade till en felaktig politik. Flyr de trots detta, vilket är fullt möjligt, skall man inte förhindra denna process då den bland annat bidrar till lägre konsumentpriser.

Sedan slog det mig att det faktiskt finns en poäng med att vara medlemmar i EU. Låt mig förklara min tanke: Antag att svenskarna röstat nej den gången och Sverige aldrig blivit medlem av EU: Gissa i så fall vad EU-vännerna hade skyllt företagsflykten på!

Nu vet vi i alla fall att företagen flyttar ut från Sverige och att de gör detta trots eller just därför att Sverige är medlem av EU. Jag tror visserligen inte alls attt detta har med EU-medlemskapet att göra, men nu slipper vi i alla fall ett tarvligt nonsensargument från EU-vännerna.

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?