söndag, mars 20, 2005

 

Avreglera inte tågtrafiken!

Jag läste just att forskare vid Handelshögskolan vill "avreglera" tågtrafiken. Jag tror inte att detta är någon bra idé. Jag vill peka på ett avskräckande exempel på hur det kan bli när politiker försöker skapa konstlade marknader när den spontana ordningen inte ger någon konkurrens: Se på telemarknaden! För det första: Televerket har aldrig någonsin haft något lagligt skyddat monopol. Det har länge funnits parallella telefonnät i Sverige, men dessa har inte varit konkurrenskraftiga. Men så en dag fick Carl Bildt för sig att vi måste få konkurrens i telenätet. Så man skapade post och telestyrelsen och förklarade att Televerket skulle släppa in andra operatörer i nätet.

Detta är ren goja!

Eftersom televerket aldrig haft något formellt monopol och ingen lyckats tränga in på marknaden är detta ett uppenbart exempel på ett naturligt monopol.

Och vad priserna på telefoni anbelangar hade dessa redan börjat falla innan den så kallade avregleringen. Detta berodde helt enkelt på att det inte fanns något formellt monopol och att somliga större företag telefonerade med USA via satellit. Televerket tvingades då anpassa priserna på USA-samtal nedåt och höja priset på inrikes samtal.

Denna process hade fortgått mycket smidigare utan den så kallade avregleringen som i själva verket var en stor reglering. Ett företag som inte kan förfoga över sin egendom kan inte fungera bra.

Därför vore det ett stort misstag att omvandla Banverket till en myndighet som skall tillse att det råder "konkurrrensneutralitet" mellan olika "operatörer" på "tågmarknaden".

Det finns en enkel lösning: a) Slå samman banverket och SJ till ett bolag! b) Låt detta bolag vara ett aktiebolag med c:a 9 miljoner aktier! c) Ge varje svensk medborgare en aktie!

Sedan kommer marknaden att ta hand om resten utan någon ny statlig myndighet som skall försöka skapa konkurrens där ingen sådan uppstår spontant.

Comments:
Det är du som pratar goja.

SJ har lagstadgat monopol på de mest lönsamma sträckorna, t ex Stockholm-Göteborg. Dessutom har vi (typ) 22 regionala trafikbolag som har monopol på sina områden.

Vad är naturligt med det?

Om det finns ett naturligt monopol så kommer en avreglering inte göra någon skillnad. Därmed inte heller någon skada.
 
Det naturliga är att den som äger en järnväg beslutar om vem trafikerar samma järnväg. Jag tycker att järnvägsnätet skall privatiseras och sedan får de nya privata ägarna besluta vem som får använda järnvägsnätet.

Den s.k. avregleringen går ut på att järnvägarna skall ägas av staten som sedan skall se till att olika aktörer får konkurrera.
 
Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?